vrijdag 30 november 2012

Windows Live Messenger

Videocommunicatie kan in vele vormen. Wij gaan er een aantal bespreken op onze blog. In dit item komt het videogesprek van Windows Live Messenger, beter bekend als MSN, ter sprake. In mijn middelbare schooltijd was MSN ‘je van het’. In groep 8 begon het al een beetje, maar in de brugklas werd mijn aantal contactpersonen meer dan verdubbeld. Dit aantal liep in de jaren daarna flink op tot een dikke 300. Naar het aantal heb ik net even gespiekt aangezien ik afgelopen jaar amper nog op MSN ben geweest. Uit cijfers blijkt dat ik niet de enige ben die niet meer veel op MSN zit.  MSN is zijn top voorbij. In 2004 gebruikten 4 miljoen Nederlanders MSN. In 2006 was dit aantal opgelopen tot 5,8 miljoen, maar deze aantallen zijn tegenwoordig veel lager.
MSN is vooral bekend om haar chatfunctie. Het dalen in populariteit van MSN is te wijten aan de smartphone met WhatsApp, gratis chatten via het internet met je smartphone. Daarnaast heeft MSN er sinds kort nog een concurrent bij in de naam van Facebook Messenger. Doordat de concurrentie zo hevig is, heeft Microsoft serieuze plannen om MSN als functie op te nemen in Skype. Skype zal in een ander blogitem nog uitgebreid aan bod komen.
Na deze lange introductie van MSN ga ik me nu echt richten op de videofunctie. Om een videogesprek te voeren via MSN moeten er vooraf een aantal handelingen plaatsvinden. Ten eerste moet er een MSN-account aangemaakt worden en een MSN-programma gedownload of geopend worden (denk aan Live Messenger en eBuddy). Daarna moet de gesprekspartner een 'MSN buddy” worden. Dit kan door zijn e-mailadres toe te voegen. Als dit allemaal gelukt is, verschijnt de persoon in je buddylijst en kun je hem aanklikken om het gesprek te openen. Als je de persoon aanklikt, opent er een chatgesprek. Binnen dit chatgesprek kan de optie ‘Videogesprek’ gekozen worden. Als je hierop klikt, opent er rechts naast het chatgesprek een beeldscherm, waarin je de gesprekspartner digitaal te zien krijgt. Indien beide personen een microfoon hebben, kan er met elkaar worden gepraat. Mijn eigen ervaringen met deze functies zijn vrij divers. De ene keer was het super, de andere keer haperde het beeld enorm, hing het vaak vast en duurde het vrij lang voordat mijn gesprekspartner mij hoorde. Kortom, er zat veel vertraging in het zenden. Voor privégesprekken met mensen die je graag wilt zien, maar bij wie het moeilijk is om in het echt af te spreken, kan MSN een mooie oplossing zijn. Voor serieuzere zaken raad ik MSN echter af als videocommunicatie.

Andere manieren om gebruik te maken van videocommunicatie komen in vervolgitems ter spraken.

11 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen, doet me inderdaad denken aan de oude msn tijd haha!
    Ik weet nog dat k geen webcam had om videocommunicatie aan te gaan, tegenwoordig bestaat er geen laptop meer zonder geloof ik.
    Wel klopt het dat hij vaker bleef hangen waardoor ik het goed vind dat je het niet als serieus communicatiemiddel zou gebruiken. Ik zou dat persoonlijk ook niet doen!
    Dan zou ik sneller facetimen of skypen.. Persoonlijk gebruik ik het vrijwel nooit tenzij een van mijn vrienden in het buitenland verblijft en je ze toch regelmatig wil spreken.

    Goed geschreven en ik ben benieuwd naar het vervolg :)

    Groetjes Rona

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Binnen ons team hebben we wekelijks een bijpraatuurtje als het een van ons niet lukt om live erbij te zijn gebruiken we videocommunicatie. We proberen diverse tools uit: Google Hangout, Blackboard Collaborate, Skype. Skype gebruik ik wel vaker om 1 op 1 met een collega iets te bespreken, we werken allemaal flexibel en dan is dit erg handig. Skype gebruik ik ook op mijn smartphone voor contact met thuisfront als ik op vakantie ben. En mijn oudste studeert in London en dan is videocommunicatie ook een prachtmiddel om contact te houden.
    MSN heb ik idd al ruim een jaar niet meer gebruikt. Voorheen een gemakkelijk communicatiemiddel vnl voor zakelijk gebruik. Omdat ik nu meer mobiel werk is dit vervangen door Whatsapp.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. haha leuke blog! kan ik me ook nog wel goed herinneren inderdaad de msn tijd.. je kwam uit school en zat erop tot je naar bed ging!
    webcammen met vriendinnen en nutteloze gesprekken, wel grappig dit.
    Het is natuurlijk wel verouderd nu en er zijn veel compactere en snellere programma's.. Nu kun je beter whats appen om tekstberichtjes te versturen en facetime of skypen voor een video bericht.

    Leuk onderwerp, denk iedereen hier wel over kan meepraten!

    Groetjes, Carmen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. MSN was in mijn middelbare tijd inderdaad ook het ‘je van het’. Ik heb het veel gebruikt in mijn tiener jaren haha. Maar nu heb je de chats op facebook en whatsapp wat iedereen al zegt. Dit is veel handiger en sneller. MSN is naar mijn mening ook erg langzaam geworden en blijft vaak hangen. Ik ben er wel al zeker anderhalf jaar niet meer op geweest maar dat waren mijn laatste ervaringen met MSN. Skype is denk ik daarom beter en sneller om te gebruiken voor videocommunicatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Duidelijk verhaal. Heb wat betreft videobellen zelf alleen ervaring met Skype ivm schoonfamilie in het buitenland. Fijn dat videobellen bestaat! Sinds we met de familie skypen (inmiddels al weer ewat jaren) gaat het niet alleen maar goed met iedereen :-).
    Wel gaat skype ook niet altijd goed vanwege slechte verbinding. Slecht of haperend beeld/geluid zijn dan echte gespreksbedervers.
    Skype is wel heel makkelijk te bedienen.
    Zouden jullie zelf, ivm ervaring opdoen met jullie tool ook eens willen videobellen met de optie in Blackboard(zie reactie Judith). Er is wellicht wat voor te zeggen als je tools uit 1 systeem gebruikt en binnen BB kan dus heel veel en dat gebruiken we binnen PBM/Zuyd al.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de reacties, fijn om te lezen. Wat betreft het skype verhaal hier komt binnenkort ook een blog over.
    Blackboard Collaborate heb ik nog nooit van gehoord. Behoort zeker tot de mogelijkheden om te onderzoeken. Maar zoals ik al zei ik ken het niet en ben het ook nooit tegengekomen op blackboard. IK ben net opzoek gegaan binnen bb maar heb het niet kunnen vinden. Is deze functie wel beschikbaar voor studenten en zo ja waar?
    Indien dit alleen voor docenten is kunnen wij er helaas weinig mee, heb ik er overheen gekeken is het misschien wel een leuk onderwerp voor mijn volgende blog. En zeker de moeite waard om uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb zelf ook nooit wat met videobellen binnen BB gedaan, ga wel binnenkort kijken of ik het zelf kan vinden. Maar waarom vraag je het niet aan Judith, zij kan je waarschijnlijk hier meer over vertellen.

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Erg leuk blog! doet mij inderdaad ook denken aan de oude tijden op MSN met vriende en vriendinnen. Dit heb ik ruim al 2 of 3 jaar niet gebruikt en dat terwijl het nogsteeds automatisch opstart, wanneer ik mijn laptop opstart!

    Skype gebuik ik niet, maar ik denk zelf dat het heel handig is zolang je familie of vriende in het buitenland hebt of op grote afstand wonen. Het is gratis en je kunt het gebruiken wanneer je wil, zolang je natuurlijk allebij aanwezigbent op het zelfde tijdstip.

    Verder heb ik gister de google hangout getest en ik vond dit wel handig, maar de verbinding was niet al te best. Heel veel geluiden en soms onverstaanbaar, maar soms ook weer wel verstaanbaar, dit was erg wisselend. Verder wel een leuke ervaring, vooral als je ook de effecten uittest hahaha! zou iedereen eens moeten doen.

    Ik kijk uit naar jullie volgend blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel interessant blog, naar aanleiding van dit blog heb ik nog maar eens op MSN Messenger gekeken, en wat blijkt, je hebt gelijk, van de 315 personen die ik mijn msn-contactenlijst heb staan zijn er nog maar 12 online. Dus dit bevestigt jouw verhaal inderdaad. Het lijkt me dus duidelijk dat MSN Messenger een beetje geweest is. Ik verheug me om je volgende blog te lezen.

    Gr Levy

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg leuk blog, zelf was ik het fenomeen 'Windows Live Messenger' al bijna vergeten. Zoals je zelf al noemde, veel vertraging en het beeld is niet al te zuiver tijdens een videochat. Deze tijd is geweest waarna we ons nu zullen moeten richten op andere tools.

    BeantwoordenVerwijderen