woensdag 23 januari 2013


Reflectie op #twebt

Aan het begin van de training was ik erg sceptisch, leren twitteren, bloggen en andere social media gebruiken kon ik toch allemaal allang? Toch zie ik wel potentie voor dit experiment! Mits er een aantal dingen veranderen. De wiki wordt nu als laatste gemaakt en vooruitgeschoven omdat andere dingen prioriteit hebben. Ik ben ervan overtuigd dat de wiki een groot succes zou kunnen zijn als deze gaande weg het proces opgebouwd word. Studenten gaan nu een tool uitzoeken, uitproberen en gebruiken daarna een presentatie erover geven, welke overigens heel erg leerzaam is voor de studenten die niet bezig waren met de desbetreffende tool.  En achteraf pas eens aan de wiki werken. Als dit gebeurt is er ook meer stof om via twitterte  communiceren, dit was deze training minder het geval. Nu was het zo dat er vrij weinig tweets waren die meerwaarde hadden voor mij.v Dit komt denk ik doordat studenten die al twitteren hun volgers niet willen vervelen met HRD weetjes en “nieuwe twitteraars” minder snel de neiging hebben om iets op twitter te zetten denk ik.

Ik heb veel geleerd over verschillende tools, weetjes die ik nog niet wist en onderwerpen ontdekt waar ik me gewoon nooit in geïnteresseerd heb. Dit lag vooral aan de presentaties, hier heb ik veel van opgestoken. Tijdens onze eigen presentatie leerden we zelfs nog over de tool die we aan het presenteren waren. Het werkte niet vlekkeloos en toen? Dat dit ons overkomen was heeft mij in ieder geval erg geholpen bij de open space.
Wat betreft competenties kan ik niet iets concreets noemen wat ik overhoud aan deze training. Wel heeft deze training me in een aantal situaties gebracht waarin ik me nog nooit bevonden had. Bijvoorbeeld de presentatie waar het niet goed liep, terwijl ik voor de groep stond of de open space waar leraren aan ons “de experts” vragen kwamen stellen in plaats van andersom.  Aparte ervaringen die mij hopelijk helpen om de volgende keer in een zelfde soort setting het beter te doen als nu.
Ik ben er van overtuigd dat social media en webtools in de toekomst een hele belangrijke rol gaan spelen op allerlei gebieden en je ze ten alle tijden in je voordeel kan inzetten, maar zeker ook in je nadeel kunnen werken! Vandaar dat ik vind dat Zuyd hogeschool zeker aandacht moet schenken aan dit soort trainingen en zelf ook toe moet gaan passen. De toekomst word alleen nog maar mobieler. Tijdens #twebt merkte ik heel erg dat het een experiment was en het de eerste keer was voor  iedereen. Maar ik denk dat er heel veel dingen uit te halen zijn die deze training in de toekomst heel leuk, belangrijk en nuttig kunnen maken.


1 opmerking:

  1. Grappig dat voor jou het leerstuk ook zit in niet typisch webtooltoepassingen maar juist in de contactmomenten live. Het was inderdaad een experiment (misschien niet helemaal jouw ding) maar je vaak zeer praktische bijdragen zijn gewaardeerd!

    BeantwoordenVerwijderen