donderdag 24 januari 2013

Reflectie Training Webtools 2.0


Allereerst vind ik het hartstikke jammer dat ik de "open space" heb moeten missen wegens ziekte. Dit was juist het moment waarbij ik de geleerde theorie, maar ook de ervaringen met twitter en wiki, kon delen met de docenten. Dit zou een goede leerervaring voor mij zijn geweest. Ik kan echter toch nog mijn ervaringen delen met vrienden en familie die geïnteresseerd zijn

Wat betreft de training zelf, heb ik heel wat geleerd. Zo bijvoorbeeld de blogs en de wiki. Deze heb ik voorheen nooit gebruikt en dit heb ik eigenlijk ook nooit overwogen. Door deze in te zetten tijdens de training ben ik hier niet alleen vaardiger in geworden, maar ik heb ook ontdekt dat het effectieve tools zijn om in te zetten. De communicatie is erg actief. Dit is leuk om te zien. Buiten school om houdt de klas toch een connectie onderling. Daarnaast ook met de docente.

Dit laat weer zien dat contacturen op school (gedeeltelijk) vervangen kunnen worden door webtools. Het is wel erg belangrijk dat de studenten wel actief zijn. In ons geval was de interactie redelijk hoog. De ene student was wat meer actiever dan de anders, maar over het algemeen ging het goed.

Het gebruik van de webtools voorzag mij persoonlijk van feedback door medestudenten die bijvoorbeeld op een blog reageerde. Daarnaast was het ook heel leuk om te zien dat de webtools zowel bij het college van HRD en het project terugkwamen. Door deze training had ik sneller in de gaten dat webtools wel degelijk belangrijk zijn en nog belangrijker worden in de toekomst. Niet alleen voor studenten, maar bijvoorbeeld ook op scholen en bedrijven. Zo ontdekten we als projectgroep dat Zuyd Hogeschool gebruik kan maken van webtools bij de implementatie en de waarborging van de teamleiders. Ook kwam het naar voren bij de excursie naar de universiteit in Maastricht. De focus lag hier op de Master “Management of learning”. De universiteit heeft een digitaal E-portifolio opgezet. Onze mening werd hiernaar gevraagd. Daarnaast hebben we een workshop gevolgd over E-learning. Dit sluit weer goed aan op de training webtools. Het zorgde er ook voor dat ik gemakkelijker de theorie en eigen ervaring kon koppelen aan praktijksituaties.

Over het algemeen werd er via twitter goed gecommuniceerd, ook over de andere training of de projecten. De links die via twitter werden gedeeld die interessante informatie bevatten, mochten van mij wat meer zijn. Dit viel namelijk tegen.
De blogs van de anderen groepen hebben mij weer het nodige geleerd over de andere webtools. Deze waren (en zijn) daarom in mijn ogen heel nuttig. Het blijft op internet staan waardoor ik de informatie steeds opnieuw kan terugvinden wanneer ik deze nodig heb.
Tot slot vond ik het een lastige start van de wiki, waardoor dit proces wat vertraging opliep. Velen zijn op het laatste moment hiermee begonnen waardoor het minder effectief was. Toch heeft dit onderdeel ook bijgedragen aan mijn eigen ervaring en kennis.

Naar mijn mening zullen webtools zoals een wiki, blogs en twitter steeds belangrijker worden in het bedrijfsleven en op scholen. Ze moeten immers met de tijd mee. Feit is gewoon dat het internet een steeds grotere rol gaat spelen. Een groot gedeelte van de communicatie speelt zich af op internet en dergelijke. Daarom is het belangrijk dat bedrijven en scholen meegaan met de tijd. Mensen vinden het ook een stuk eenvoudiger en prettiger om op deze manier te communiceren. Webtools spelen hier een grote rol. Wiki`s en blogs aanmaken bespaart mensen tijd waardoor het aantrekkelijker wordt om via deze tool informatie te delen. Via twitter kan heel snel worden aangegeven wat er nog gedaan moet worden, wat meningen van mensen zijn enzovoorts. Face tot face communicatie wordt op deze manier minder belangrijk en zal dan ook minder aanwezig zijn.

Al met al kan ik stellen dat ik genoeg heb opgestoken via deze training. Het was even aanpoten en dingen uitzoeken, maar in de praktijk zul je hier steeds vaker mee te maken krijgen.


1 opmerking:

  1. Uitgebreide reflectie. Maakt duidelijk dat je de training interessant vindt en dat je hem in een groter perspectief van HRD-opleidingsontwikkelingen kunt plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen