vrijdag 18 januari 2013

Skype

Voor de mensen die de afgelopen jaren onder een steen hebben geleefd; Wees gerust. Skype is geen enge ziekte, maar slechts een van de vele videocommunicatieprogramma’s die de hedendaagse technologie ons te bieden heeft. Alhoewel, “slechts een van de” doet misschien iets tekort aan de grootheid van Skype. Skype is namelijk het meest gebruikte medium om te videocommuniceren ter wereld. Eind vorig jaar is Skype uitgegroeid naar een dienst met meer dan 280 miljoen actieve gebruikers. Hoeveel accounts er momenteel bij Skype geregistreerd staan, is niet echt bekend. Wel is bekend dat de teller in 2010 op ruim 660 miljoen stond. En al deze gebruikers zijn jaarlijks goed voor maar liefst 120 miljard belminuten. Het is maar goed dat je bij het gebruik van Skype niet over je bundel heen kan gaan... De videodienst is overigens niet vies van indrukwekkende cijfers. Zo gebruikten er in oktober 2012 meer dan 45 miljoen mensen op hetzelfde moment Skype. Zelfs Justin Bieber lukt het niet om zoveel Beliebers op hetzelfde moment op dezelfde plaats te krijgen!



Dan nu mijn ervaringen met Skype. Sinds 2010 gebruik ik Skype zeer regelmatig. Vooral met vrienden Skype ik zo nu en dan. Zowel met vrienden met wie ik in real life vaak afspreek, als met vrienden die buiten Limburg wonen. Tot een jaar geleden maakte ik hiervoor voornamelijk gebruik van Windows Live Messenger (WLM, vroeger MSN), waar de webcam meer aan dan uit stond, en gebruikte ik Skype in veel mindere mate dan dat nu het geval is. Ook ik ging langzaam met de trend mee om Windows Live Messenger te vervangen door Skype en dat is uiteindelijk ook gebeurd. Iets waar Microsoft (ontwikkelaar van WLM) goed op inspeelt momenteel. Zij hebben Skype namelijk gekocht voor een bedrag van 8,5 miljard dollar. Op deze manier kunnen zij een chatdienst blijven aanbieden door WLM te integreren in Skype. Dit zal in de loop van dit jaar gebeuren. WLM wordt langzaam in Skype geïntegreerd, waardoor WLM op den duur zal verdwijnen.


Het mooie aan Skype is natuurlijk dat het in de basis gratis is. In de basis ja, want wil je bijvoorbeeld videogroepsgesprekken voeren, dan heb je Skype Premium nodig. Premium kan men kopen voor een slordige €7,- per maand. Per jaar betalen kan ook, dan kost dit €3,50 per maand. Natuurlijk krijg je dan ook meer functies ter beschikking dan wanneer je Skype gratis gebruikt. Zo kan je bijvoorbeeld je scherm delen in groepsgesprekken en zullen er geen advertenties verschijnen zodra jij een videogesprek voert. De vraag blijft echter of dit wel je geld waard is. Tijdens de training hebben we bijvoorbeeld al een ‘bijeenkomst’ gehad via Google Hangout. Daar is een functie als je scherm delen in een groepsgesprek gewoon gratis. Voor bedrijven zou het dan ook handiger zijn om Google Hangout als videocommuncatiemiddel te gebruiken dan Skype. Moet je immers iedere medewerker een Premium Skype-abonnement geven, dan zijn de kosten natuurlijk hoger dan wanneer medewerkers Google Hangout gebruiken en daar in principe hetzelfde mee kunnen.


Persoonlijk vind ik het niet heel erg dat het voor mij niet mogelijk is om videogroepsgesprekken te voeren, omdat ik geen Premium heb. Het is echter wel mogelijk om zonder webcam een groepsgesprek aan te maken. Meestal is de chaos dan wel compleet, doordat iedereen door elkaar begint te schreeuwen, maar uiteindelijk reguleert het gesprek zich vanzelf wel. Mocht je iemand wel willen zien via de webcam op Skype zonder het gebruik van Skype Premium, dan ben je nu eenmaal gedwongen om een een-op-eengesprek te voeren. En mocht jij het chagrijnige hoofd van je toekomstige baas nou niet willen zien? Geen probleem, ook dan kan je gewoon besluiten om alleen te praten en niet te webcammen. Handig is het dan wel om de instellingen van Skype goed op je laptop af te stemmen, want communiceren via Skype vergt nog altijd een goede voorbereiding…

6 opmerkingen:

  1. Je had alles in je presenatatie al goed verteld, dit bericht daarvan een goede samenvatting.
    Hoe zou je Skype willen inzetten in project teamleiders?
    En even een andere vraag. Ergens in jullie presentatie kwam over, ik weet dus niet mer welke tool, de vraag of je iets ook kon zien als je niet kon bellen. Edwin jij liet toen op je telefoonscherm zien dat je ook voor de optie mail kunt kiezen. Over welke tool ging dit nu ook al weer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. FaceTime via de iPhone of iPod Touch volgens mij.

      Gr Roel

      Verwijderen
    3. Ja klopt, dit ging over Facetime. Het videocommunicatieprogramma dat alleen door Apple-apparaten gebruikt kan worden. (iPhone, iPod, iPad, MacBooks, etc.) Tussen iPhones is het dan mogelijk om dit via de telefoonverbinding te doen, maar dit gaat natuurlijk wel van je beltegoed of telefoonbundel af. Via het e-mailadres bellen is dan veel handiger. En dan is het ook mogelijk om tussen de verschillende Apple-apparaten te communiceren. iPhone naar MacBook bijvoorbeeld.

      Om in te gaan op de andere vraag. Skype inzetten binnen de managementlaag van teamleiders kan een goede toevoeging zijn. Face to face communiceren met webcam en audio is dan makkelijk, of met meerdere mensen een groepsgesprek voeren zonder webcam (of met webcam als zij Premium Skype hebben) is natuurlijk een ideale optie om dingen te bespreken. Natuurlijk zou ik Skype niet inzetten als er heel belangrijke dingen besproken moeten worden, maar voor kleinere onderwerpen is dit zeker een mogelijkheid. Skype is naar mijn mening erg gebruiksvriendelijk en uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat de gesprekken die ik voer vrij soepel verlopen.

      Verwijderen
  2. Duidelijke tekst, zelf had ik nog nooit Skype gebruikt, maar na jullie presentatie op school vond ik het erg interessant omdat je ook echt goed beeld en geluid hebt. Ik overweeg het zeker om het te gaan gebruiken binnenkort!

    Gr Roel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi geschreven stuk over Skype, zelf maak ik ook gebruik van Skype. Ik gebruik het niet heel vaak, maar het is in sommige gevallen zeer handig, zo kun je gratis 'bellen' met andere en elkaar toch zien. Ook tijdens projecten is het zeer handig als iemand eens ziek of verhinderd is kun je er via Skype toch bij zijn. Daarnaast is Skype wereldwijd een breed begript.

    BeantwoordenVerwijderen