woensdag 30 januari 2013

Reflectie Pavi Fermin


Reflectie

Deze training vond ik heel apart ten opzichte van de andere trainingen. Ik wist niet wat ik moest verwachten van deze training, ik was hier erg benieuwd naar. Toen het bekend werd wat de bedoeling was dacht ik dat het een makkie zou zijn. Je hoeft maar te twitteren en hier en daar reageren op blogs. Ik had zelf geen twitter account maar was wel bekend met de tool. Dus het aanmaken van een account vond ik niet zo erg, ik vond het zelfs leuk om te doen. Het is iets anders dan wat wij gewend zijn te doen. Maar gedurende de periode werd het minder leuk, vooral als je niet gewend bent aan twitteren. Het werd een soort “must”. Je moet het doen anders haal je de training niet. Er waren andere minoronderdelen die er veel voor gedaan moest worden. En als je zo’n training als webtools daar naast hebt, dan geef je meer waarde aan de andere minoronderdelen dan deze training. Ik zag de essentie van de training niet. Maar naarmate de tijd vorderde werd de term HRD duidelijker waardoor het doel van deze training ook duidelijker werd. Ik begon te begrijpen waarom webtools zo belangrijker zijn. E-learning is de trend dus!! En dit maakte dat ik met een andere bril naar de training keek. Het is een aparte manier om ons zelf te laten experimenteren met de tools die gebruikt zou kunnen worden in het onderwijs. Wat ik het leukst vond aan de training was de Open Space! We waren net als ondernemers die hun producten probeerden te verkopen aan potentiele klanten. Er was soms ook sprake van informeel leren, docenten deelden hun ervaringen over bepaalde tools waardoor je dingen leert die je niet wist. Dus het was leuk en interessant.


Als ik moet reflecteren op mijn eigen ontwikkeling, is er geen grote competentie ontwikkeling plaatsgevonden. Wel moet ik zeggen dat ik wat vaardiger ben geworden in het gebruiken van twitter! Ik heb ook veel kennis opgedaan met de verschillende tools (wiki, blogs, microblogs etc), maar voornamelijk weblectures & screencasting, hier wist ik niets vanaf. Ik zou het echt fijn vinden als deze tools als middel worden gebruikt voor de colleges. Zo kan je thuis colleges volgen wanneer je wilt en hoe je wilt. Het zou ideaal zijn als ik een college kan volgen op het tijdstip die mij het beste uitkomt. Want op maandag ’s ochtends een college volgen, is soms lastig, haha. Dit zou, trouwens, ook de competenties zelfsturing kunnen stimuleren (jij bepaalt hoe, wat en wanneer, jij hebt het initiatief). Verder is Social media hierbij Linkedin een goede tool voor latere carrièremogelijkheden. Videocommunicatie zou geschikt zijn voor projectvergaderingen, video’s kan worden gebruikt gedurende training en colleges. Zo kan verschillende tools inzetten.

Wat ik ook goed vond van deze training is dat wij “studenten” zelf hebben nagedacht over hoe wij deze tools kunnen toepassen in het onderwijs. Het geeft een gevoel dat wij ook een inbreng hebben in de vorming en verbetering van het onderwijs (PBM). Misschien wordt deze opleiding zelfs aantrekkelijker door de invoering van deze tools.

Webtools are the future!

1 opmerking:

  1. Fijn dat je halverwege de training het nut er meer van bent gaan inzien en er in die zin toch nog het nodige uit meeneemt.

    BeantwoordenVerwijderen